sunnuntai 1. tammikuuta 2012

pariisi. 1.1.1899

"Romanttinen henkilö ajattelisi, että tämä päivä on 'puhdas lehti', koska on sunnuntai ja vuoden ensimmäinen päivä, romanttista taipumusta minussa ei ole ollenkaan, mutta heräsin tyytyväisenä nukuttuani pitkästä aikaa hyvin, sillä yskä ei pitänyt minua hereillä. Kun avasin ulko-oveni (olin viemässä jätteitä pihanperälle), minua odotti yllätys: Seinää vasten nojasi paperiin kiedottu kukkakimppu anemoneja, sireeneitä, unikoita, kalliita keväisiä kukkia, joita ei voi ostaa kuin Pariisin hienoimmista kukkakaupoista, ja luulin, että kyseessä oli erehdys ja kimppu oli tarkoitettu jollekin naapureistani, mutta ei: Kirjekuoressa oli kortti, jossa luki minun nimeni tohtori William N. lähettäjän nimeä sen sijaan ei ollut, ja olen tästä tapauksesta hyvin hämmentynyt! Kun pengoin keittiössä, löysin ison hillopurkin (se ei ollut puhdas, mutta pesin sen), ja panin siihen kukkakimpun, joka on mielestäni erittäin kaunis, ja näyttää siltä kuin kevät olisi tullut pimeään, ahtaaseen ja pölyiseen asuntooni. Kerta kaikkiaan merkillistä!"

K. Carlson: William N. päiväkirja

Ei kommentteja: