torstai 14. maaliskuuta 2013

silti hän on unissaan aina yksin

Kaksi kertaa viikossa, maanantai- ja keskiviikkoaamuisin minä istun sitä vastapäätä, syvälle nojatuoliin kaivautuneena. Nostan jalat alleni kippuraan, sormeilen äidin vanhaa sormusta tai katselen vastapäisen kerrostalon tähtireliefejä. Se kysyy mitä kuuluu ja joka kerta minä naurahdan, sanon ettei mitään erikoista, vähän kiirettä vähän stressiä ja kaikki ok. Se kysyy mikä sinua painaa, mitä sinä kaipaat, rakkautta vai isääsi vai sittenkin jotain muuta.

Minä sanon, että kaikki on oikeastaan jo paljon paremmin ja joinain hetkinä onkin. Kevätvalo on kirkasta, tunnelin päästä se loistaa eikä tyhjään hyppääminenkään pelota. Sitten yhtäkkiä suru taas hulmahtaa minun ylitseni ja lyö minut lakoon. Minä makaan jossain sängyllä lattialla siellä minne milloinkin putoan ja itku tulee kouristuksina, huutoina. Kipu on minussa tiukemmassa kuin mikään, se kuluttaa minua ja vie minun värini mutta minä vain en uskalla laskea siitä irti.

Kadonnut poika tuli takaisin, puolihuolimatta ja niin lähelle, että minun rajani katkesivat paukahtaen enkä minä edes yrittänyt. Se selitti vähän, vuodatti paljon ja hetkessä minä olin taas kuin hunajaa, notkeaa ja makeaa niin kuin minussa ei mitään muureja tai viikkokausien kipua olisi ollutkaan.

Tänään se puhuu kuin rakastunut koulupoika ja minä olen vanha ja ikävä ja kipeällä sykkyrällä sängynnurkassa koska ei se minusta puhu, nyt eikä kai ikinä. Enkä minä edes sure sen sanoja, jotka saattavat olla mitä vain kiiltävästä pinnasta keveään hullaantumiseen tai pelkkään elämänhaluun.

Minä suren itseäni kun kuvittelen surevani sitä, kuvittelen että minulla olisi jokin paikka tai tila surra. Kuin se olisi minussa, siellä missä on kipu, kuin minä olisin taas päästänyt sen ihoni alle vaikka ei se sinne edes pyri. Kuin minä taas kävelisin kapealla nuoralla ja voisin koska tahansa horjahtaa, pelkästä henkäyksestä. Kuin minä taas antaisin toiselle ihmiselle suurimman vallan minuun. Kuin minä kerta kerran jälkeen löisin pääni kipeästi siihen samaan, umpikovaan puuhun tai kiviseen seinään. Tieten tahtoen.

Ei kommentteja: