perjantai 15. maaliskuuta 2013

ehkä huoli oli osa selkärankaani ja ilman sitä en pysyisi pystyssä

Makaan kylmällä lattialla ja pelkään kivun aaltoja. Niiden huuhtoessa ylitseni kaikki jäseneni kivettyvät ja hiki kirpoaa otsalle. Kipu huljuu minun ylitseni kuin jossain tuolla joku tuikkailisi teräviä neuloja tai puukkoja Riikan näköisen voodoonuken selkään.

Noidannuolet, migreenikohtaukset jotka tulevat rajumpina kuin koskaan, kuvotukset, kuukautiskrampit, viikkokausia jatkuvat flunssat, jäykät leukaperät ja ratkeilevat suupielet. Paha puskee minusta ulos mitä tahansa reittiä. Pelko tahtoisi eroon minusta ja kun en uskalla tuntea sitä läpi, se tihkuu ulos verenä ja särkynä.

Kipua on helpompi itkeä kuin surua, siihen on melkein lupa. Mietin, voiko surun itkeä loppuun. Lakkaavatko kyynelet valumasta sitten vai tuleeko niitä aina uusia ja uusia.

Näin unta, jossa olin jossain matkalla, Venäjällä tai Japanissa tai jossain sillä välillä. Suuren, iloisen, kovaäänisen porukan kanssa. Yhtäkkiä kaikki päättivät lähteä yhdessä johonkin, mutta minä en ollut vielä ehtinyt kuivata tukkaani, en meikata kasvojani. Pyysin viittä minuuttia lisää ja kaikkien ilo kuoli. Ne itkivät kiukkuaan ja sättivät minua ja jättivät sitten yksin. Yksin minä matkasin johonkin kaukaiseen kaupunkiin, peloissani, kun kaikki muut olivat menneet.

Minä tahtoisin olla se, joka saa maailman näyttämään kauniilta, se, jonka kanssa vietetään kepeitä iltoja. Mutta minä olen se, jonka edessä hajotaan, se, joka pelottaa ja pelottaa pois. Eikä kukaan jää, kun minä hajoan tai pelkään.

Ei kommentteja: