tiistai 7. elokuuta 2012

tarpeettoman maailman lohdullinen valssi

Nousin sängynpohjalta. Kuilusta, ainakin reunalle. Pörrötin valkoisen, liian pitkän poikatukan ja puin turvavaatteet: mustan lempihameen, musta villapaidan, mustaa päästä varpaisiin. Ja yhden kirkkaanpunaisen paidan, piiloon mutta kuin voimaksi.

Kävelin rantatielle, ja jo se tuuli teki olosta vähän keveämmän. Menin taas yhteen niistä paikoista, joissa en ole koskaan käynyt vaikka niin monta vuotta tämä kaupunki on jo ollut minun kotini. Istuin pimeässä teatterisalissa ja katsoin niitä ihmisiä, jotka osaavat olla esillä. Yhtä tuttua rokkitähtipoikaa ja muita, siellä lavalla, tekemässä sellaisia joita minäkin haluaisin osata ja uskaltaa.

Pelkäsin, että se yksi ihastuspoika, trubaduuri, karhunkaltainen mikälie tulee ja se tuli. Lamaannuin vähän, mutta se näyttikin yllättyvän vain iloisesti, kun väliajalla huomasi minut. Koko ajan hoin itselleni: minulla on lupa olla täällä, minulla on lupa olla täällä, minulla on lupa.

Ja lopulta, ihan vahingossa, tuli parempi olo. Tyynempi mieli. Minä pärjäsin ihan hyvin. Normaali ihminen olisi ehkä osannut hyvästellä kunnolla, luontevasti. Minä vain pujahdin ovenraosta, kun kukaan ei huomannut. Mutta minä kohtasin ne pelottavat ihmiset, minä nauroin niiden jutuille ja vitsailin viimeisestä kuin kuka tahansa. Naistenhuoneen peilistä minä katsoin väsyneenä mutta suloisena ja kun se Erich Frommia esittänyt kaunis partasuinen mies katsoi minua suoraan silmiin ja sanoi: Jokainen on runoilija, kun ”minä rakastan” ei enää riitä, olisin nyökytellyt painokkaasti jos vain olisin uskaltanut liikahtaakaan.

Kotimatkalla lauloin ääneen omakeksimiäni lauluja. Kenties joskus uskallan laulaa muillekin kuin vastatuulelle.

Ei kommentteja: